Het Veurs Lyceum
nu óók een Technasium!

Vind je het leuk om de wereld om je heen te ontdekken? Ben je altijd nieuwsgierig naar hoe iets werkt en denk je creatief? Dan is het Technasium echt iets voor jou.

Technasium

Vanaf januari 2021 is het Veurs Lyceum officieel een Technasium. Wat betekent dat? 

Het Technasium is een opleiding voor mavo, havo, atheneum en gymnasium met een moderne bèta-cultuur. Technasium betekent dat er op school het vak Onderzoek & Ontwerpen (O&O) wordt gegeven. O&O is een vak waarbij projecten van bedrijven centraal staan. Een O&O-project begint altijd met een opdrachtgever die een probleem of een technische vraag heeft.

Je werkt in groepjes aan een onderzoek of je maakt een ontwerp voor de opdrachtgever. Aan het begin van een project ga je meestal op bezoek bij het bedrijf waar de opdrachtgever werkt, voor de kick-off van het project. Vaak komt de opdrachtgever halverwege het project langs op school voor een tussenpresentatie. Aan het einde van een project presenteren jullie jullie ontwerp aan de opdrachtgever. 

Het vak Onderzoek en Ontwerpen is ook een eindexamenvak op havo, atheneum en gymnasium.

Bekijk hier een introductiefilm.

Waarom is Technasium goed voor je?

Het Technasium onderwijs helpt je om te leren samenwerken. De projecten voer je altijd uit in een team. Je leert creatief oplossingen te bedenken voor problemen en aangezien er altijd gepresenteerd moet worden, word je ook daar steeds beter in. In de opdrachten spelen  ondernemingszin, digitale vaardigheden en communicatie een belangrijk rol.

 

Beroepen in de bètasector

Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) is belangrijk. Welke beroepen zijn er in de bètatechnische wereld, wat houdt zo’n beroep in en welke opleiding of studie bereidt je daar op voor?


Technasium op het Veurs

Technasium kun je niet op zomaar op iedere school volgen. In Leidschendam-Voorburg is het Veurs de enige school die Technasium aanbiedt.

Voorbeeldopdracht

In 2016 gaf de gemeente Leidschendam-Voorburg opdracht aan het Veurs Lyceum om na te denken over hoe de Burgemeester Kolfschotenlaan - de straat voor onze school – er veiliger en duurzamer uit zou kunnen zien. De leerlingen uit de tweede klas gingen in groepjes aan de slag, deden buurtonderzoek en maakten maquettes met hun oplossingen, die ze uiteindelijk presenteerden aan de wethouder.

Copyright Veurs Lyceum 2020   |   disclaimer   |   privacyverklaring   |   realisatie Knijnenburg Producties